כל מה שחשוב לדעת על הדפסה תלת מימדית

הדפסה תלת ממדית מכסה היום מגזרי תעשייה שונים והיא חולשת על שרשרות ייצור שונות, החל מאבות הטיפוס ועד לאספקת חלקי החילוף. שירותי ההדפסה התלת מימדית יכולים לסייע להתפתחות מהירה יותר ולייצור של מוצרים טובים יותר.

ההדפסה התלת מימדית משפיעה על כל תחומי התעשייה בימינו, כגון: תעשיית הכימיה, המזון, האווירונאוטיקה והחלל, האנרגיה, האופטיקה, הרפואה והאלקטרוניקה.

דוגמאות לסוגי יישומים שונים של הדפסה תלת מימדית

  1. הדפסה תלת מימדית לטובת ענף השילוט והפרסום

עם עליית השימוש בהדפסה תלת מימדית בשנים האחרונות, הצטרף גם ענף השילוט לטרנד החדש כדי ליצור אותיות ענק לפרסום עסקים. למעשה, המדפסת התלת מימדית פתחה אפיקים רבים לעיצובים גדולים ומורכבים המשמשים לפרסום, לתצוגה, לתפאורה או להכנת שלטים למשרד.

חברות שילוט רבות המשתמשות בהדפסה תלת מימדית לייצור שלטי פרסום, מאמינות כי שיטה זו היא העתיד. קשה להתווכח עם גישה זו בהתחשב ביתרונות של המדפסת התלת ממדית בהשוואה לטכניקות המסורתיות לייצור אותיות הענק.

  1. הדפסה בתלת מימד לטובת ענף הרפואה

טכניקת הדפסה בתלת מימד מיושמת היום גם בטכנולוגיה הרפואית. למשל, משתמשים היום בטכניקות הדמיה רפואיות כמו צילומי רנטגן, טומוגרפיה ממוחשבת (CT), סריקות MRI ואולטרסאונד כדי לייצר מודל דיגיטלי מקורי, שמוזן לאחר מכן למדפסת התלת מימד.

הצפי הוא שהדפסה תלת מימדית בתחום הרפואה תהיה שווה 3.5 מיליארד דולר עד שנת 2025, לעומת שוויה עד לפני כחמש שנים – כ-713 מיליון דולר.

ישנם ארבעה שימושים מרכזיים בהדפסה תלת מימדים בתחום הרפואי הקשורים בחידושים האחרונים:

  1. ייצור רקמות ואורגנואידים (Organoids)
  2. ייצור כלים כירורגיים
  3. ייצור מודלים כירורגיים ספציפיים למטופלים
  4. ותותבות בהתאמה אישית

שירותי הבריאות מתחילים להשתנות בזכות אפשרויות ההדפסה בתלת מימד, ויש גם יישומים שאומצו כדי להגיב במהירות לאתגרים שמציבה מגפת הקורונה. לדוגמה, חברה בריטית הודיעה שתספק מגיני פנים מודפסים בתלת מימד, שניתנים לשימוש חוזר. זה גם יקצץ בעלויות לטווח הארוך.

  1. הדפסה בתלת מימד לטובת תעשיית ההנדסה

הדפסה תלת מימדית משפיעה רבות על תעשיית ההנדסה. לדוגמה, חברת מרוצי המכוניות ׳פורמולה אחת׳ משתמשת בהדפסה תלת מימדית כדי ליצור חלקים למכוניות המרוץ שלה, וחלקים לדגמים הנבדקים במנהרות רוח.

טכנולוגיה זו מקצרת את טווח הזמן הנדרש לפיתוח החלקים, ומספקת יכולת לתת מענה מהיר יותר באשר לאיכות התפקודית של החלקים השונים.

  1. הדפסה בתלת מימד בעולם הארכיטקטורה

הדפסה תלת מימדית חוללה מהפכה של ממש בארכיטקטורה. אפשר היום לראות בתים מודפסים בתלת מימד, שהולכים והופכים למיינסטרים בתחום הבנייה.

באמסטרדם, למשל, פיתחה חברת האדריכלות Dus Architects בית-תעלות באמצעות הדפסה תלת מימדית. פיתוח זה נעשה במסגרת פרויקט מחקר ועיצוב שנמשך 3 שנים.

בבית-תעלות, מודפס כל חדר בנפרד, לפני ההרכבה של הבית עצמו. החברה השתמשה במדפסת תלת מימד ענקית, הנקראת The KamerMaker, וזו מספקת מוצרים המשמשים לפיתוחם של בתים באמצעות הדפסה תלת מימדית.

  1. הדפסה בתלת מימד לטובת עולם האופנה

תעשיית האופנה פנתה גם היא להדפסה תלת מימדית. חברת אדידס שיתפה פעולה עם חברת הזנק מסיליקון ואלי, והשיקה נעלי ספורט עם סוליה מודפסת בתלת מימד.

החברות היריבות, נייקו וניו באלאנס, התנסו גם הן בהדפסה תלת מימדית אבל פיתחו רק אבות טיפוס באמצעות טכניקה זו של הדפסה תלת מימדית.

למעשה, ניתן היום להשתמש באפליקציה מותאמת אישית, היוצרת סריקה של כפות הרגליים של הלקוחות, כדי ליצור מדרסים בהתאמה אישית באמצעות טכנולוגיות של סריקה, מיפוי והדפסה תלת מימדית.

  1. הדפסה תלת מימדית לטובת ענף התעופה

הדפסה תלת מימדית סיפקה הזדמנויות רבות לתעשיית הייצור בתחום התעופה. לדוגמה, חברת פינייר השתמשה בהדפסה תלת מימדית כדי ליצור כמויות קטנות של חלקים הנדרשים ליישום במטוסי אירבוס A320. וחברת סימנס הודיעה כי תשקיעה בפתיחת מפעל הדפסה תלת ממדי גדול מאוד בבריטניה, שיתמקד בחקירת האפשרויות לשילוב הדפסה תלת מימדית בתחום התעופה.

  1. הדפסת תלת מימד לפתרונות בתעשיית החלל

יש היום אפשרות ליצור מודלים תלת ממדיים תרמופלסטיים חזקים ועמידים המאופיינים בתכונות מעכבות אש, הדרושות מאוד לבטיחות בחלל.

  1. הדפסה תלת מימדית בתחום החינוך

היצירתיות ופתרון הבעיות במוסדות החינוך קיבלו תגבור באמצעות ההדפסה התלת מימדית. יש ברחבי העולם מספר מוסדות חינוך שבהם תלמידים וסטודנטים יכולים לעצב ולהדפיס אב טיפוס בעזרת מדפסת תלת מימד. כך יכולים התלמידים לבדוק את האובייקטים שיצרו, בחיים האמתיים.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest