מדוע נירוסטה היא חומר גלם כל כך פופולרי בתעשייה?

לנירוסטה, הנקראת גם פלדת אל חלד, יש יתרונות ייחודיים רבים, שהופכים אותה לחומר גלם רב עוצמה בתעשייה. מהנדסים ומעצבים עשויים להמעיט לעתים בערכה של הנירוסטה, בגלל מה שנתפס בעיניהם כעלות התחלתית גבוהה יותר בהשוואה למתכות אחרות. אבל, כאשר לוקחים בחשבון את מלוא תוחלת החיים של המוצר שיוצר מנירוסטה, אי אפשר שלא להגיע למסקנה שחומר זה הוא לרוב האפשרות הטובה ביותר לשימוש.

מהי נירוסטה?

נירוסטה היא למעשה סגסוגת של ברזל עם חומרים אחרים כמו ברזל, כרום, ניקל, מנגן ונחושת. התוספות של יסודות אלה בסגסוגת של הנירוסטה, הופכות את הנירוסטה יקרה יותר ממתכות אחרות.

תוספת הכרום היא שמעניקה לנירוסטה את המאפיינים הייחודיים אשר מקנים לה חוזק ועמידות בפני קורוזיה ובפני טמפרטורות קיצוניות גבוהות או נמוכות.

הנירוסטה היא מבריקה ודקורטיבית ומשמשת כחומר מועדף בענפי תעשיה רבים, החל מייצור מעקה מדרגות או מאחזי יד בבתים וכלה בשימושים שונים בעולם המזון או התעופה.

היתרונות הייחודיים של הנירוסטה

  • עמידות בפני קורוזיה

כאמור, כרום הוא היסוד בסגסוגת הנירוסטה, המקנה לחומר את תכונות העמידות בפני קורוזיה. הנירוסטה עמידה לקורוזיה בסביבות מים והיא עמידה גם בפני רוב החומצות, התמיסות האלקליות וסביבות עם כלור.

תכונות הנירוסטה האלה הופכות אותה למתכת שימושית מאוד במפעלים המבוססים על תהליכי ייצור.

  • עמידות באש ובחום

נירוסטה שהסגסוגת שלה מכילה כמויות גדולות של כרום וניקל, מסוגלת לשמור על רמה גבוהה של חוזק גם בתנאים של טמפרטורות גבוהות. לכן, הנירוסטה נמצאת בשימוש רחב בייצור תנורי-על או דוודים, כמו גם ביישומים שונים בענפי התעופה והחלל.

למעשה, תעשיית התעופה משתמשת בסגסוגות שונות של נירוסטה, בשל יכולתה של מתכת זו להוסיף חוזק, מבלי שיהיה צורך להוסיף גם משקל (מצב הנדרש בעת שימוש במתכות אחרות).

  • היגיינה

ניקיון הוא נושא בעל חשיבות גבוהה. האפשרות לנקות בקלות את הנירוסטה, הופך מתכת זו לבחירה הראשונה בענפים שנדרשים לשמור על תנאי היגיינה קפדניים, כמו בתי חולים, מטבחים ומפעלים לעיבוד מזון.

  • מראה אסתטי

המשטח המבריק של הנירוסטה, שאינו דורש תחזוקה רבה, מספק מראה מודרני ואטרקטיבי המנוצל גם לעיצוב חללים ארגוניים.

  • היחס בין החוזק למשקל

זה אחד היתרונות המובהקים של הנירוסטה. למעשה, ניתן להשתמש בנירוסטה בעובי מופחת ועדיין ליהנות מחומר חזק מאוד. יתרון זה מציע כמובן גם חיסכון ניכר בעלויות.

  • קלות הייצור

המשמעות של הטכניקות המודרניות לייצור פלדה, היא שניתן לחתוך את הנירוסטה בקלות רבה על ידי ריתוך, כיפוף, עיבוד, הרכבה וייצור, ממש כמו את הפלדה המסורתית.

  • עמידות בפני השפעות חיצוניות

מבנה הנירוסטה מספק חומר בקשיחות גבוהה שעומד גם בתנאים שנעים מטמפרטורות גבוהות מאוד ועד לטמפרטורות מתחת לאפס. תכונה זו הופכת את הנירוסטה לחומר מתאים במיוחד ליישומים קריוגניים (cryogenic). קריוגני – הוא תחום שעוסק בשימור החיים על ידי השהיית תהליך המוות באמצעות שימוש בטמפרטורות קור קיצוניות, מתוך כוונה לשחזר בריאות טובה בעזרת הטכנולוגיה הרפואית העתידית.

  • שמירה על הערך לטווח הארוך

בהתחשב בעלות הכוללת של הנירוסטה, ראוי לבחון את עלות החומר והייצור אל מול עלות תוחלת החיים של המוצר. כאשר לוקחים בחשבון את עלויות סך כל תוחלת החיים, מתברר שהנירוסטה היא בדרך כלל אופציית החומר הזולה ביותר.

היתרון טמון בכך שהנירוסטה מציעה חיסכון בעלויות המוצר – גם לא נדרשת תחזוקה רבה וגם מובטחת תוחלת חיים ארוכה.

  • מיחזור של 100% מהחומר

למעלה מ-50% של הנירוסטה החדשה, מגיע מפסולת של נירוסטה ישנה שהותכה מחדש, ובכך היא יכולה להשלים מחזור חיים מלא.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest